Problem ta emot e-post? Lösning för IMAP.

Som en följd av de arbeten med vår mailtjänst som genomfördes under torsdagskvällen har en ändring gjorts som berör de som i e-postprogram (t.ex. Outlook, Thunderbird, Apple Mail och olika mobiltelefonappar) tar emot e-post via IMAP.

Tidigare har det varit möjligt att använda flera olika portar för IMAP, men från och med nu kan endast följande portar användas för IMAP:

143
- IMAP utan kryptering

993 - IMAP med SSL (krypterad anslutning)

Om du upplever problem med att ta emot e-post måste du i ditt e-postprogram gå till inställningarna för inkommande e-post och byta värdet för IMAP-porten till antingen 143 eller 993.

Du måste också kontrollera att du INTE har kryptering vald om du använder port 143 och om du använder port 993 så måste du välja SSL som kryptering.

OBSERVERA

Det är inte heller möjligt att använda sitt eget domännamn vid anslutning till mailtjänsten via krypterad anslutning (SSL). Om du i ditt e-postprogram använder väljer att använda krypterad anslutning rekommenderar vi dig att använda servernamnet mail.smartemail.se för anslutningen (IMAP port 993).

Om du fortfarande har svårigheter att ta emot e-post efter att ha genomfört ovanstående ber vi dig kontakta oss för hjälp.